The Infona portal uses cookies, i.e. strings of text saved by a browser on the user's device. The portal can access those files and use them to remember the user's data, such as their chosen settings (screen view, interface language, etc.), or their login data. By using the Infona portal the user accepts automatic saving and using this information for portal operation purposes. More information on the subject can be found in the Privacy Policy and Terms of Service. By closing this window the user confirms that they have read the information on cookie usage, and they accept the privacy policy and the way cookies are used by the portal. You can change the cookie settings in your browser.
Przedmiotem opracowania jest analiza tendencji w zarządzaniu długiem publicznym w Polsce w latach 1990-1996. Autorka podejmuje także ocenę perspektyw rozwiązania problemu narastania długu w przyszłości w celu ograniczenia jego niekorzystnych skutków dla gospodarki oraz dostosowania Polski do wymogów Unii Europejskiej w tym zakresie.
Przedmiotem rozważań autora jest strategia rozwoju administracji celnej w okresie poprzedzającym przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, jaką polska administracja celna musi kontynuować, i działań, które należy podjąć w najbliższym czasie. Strategia ta została zawarta w dokumencie "Europa Środkowa. Strategia przedakcesyjna dla cła i podatków", przygotowanym przez Dyrekcję Generalną XXI...
The argument of this paper is that this procedure is unacceptable. It first sets out to look at the expression "neoclassical" in general, dividing it into "old" and "new" microeconomics. Secondly, the (potential) role of the state is discussed in these microeconomic areas. The conclusion with regard to old microeconomics is along the lines of J. Stiglitz, i.e. the end...
Jednym z zagadnień dyskusyjnych, które spowodowały podział środowiska ekonomistów na zwalczające się naukowo grupy, jest spór o miejsce i pozycję państwa i rynku w funkcjonowaniu gospodarki narodowej. Niektóre poglądy autor naświetlił w artykule.
Dążenie do racjonalnego zatrudnienia staje się jednym z podstawowych zadań, które pojawiają się przed polityką gospodarczą państw odbudowujących gospodarkę rynkową. Zadanie to może być realizowane różnymi sposobami przy założeniu, że fundusz inwestycyjny jest wyznaczony przez obiektywne możliwości gospodarcze kraju i ustalona została struktura przyrostu dochodu narodowego, tempo wzrostu zatrudnienia,...
Artykuł zawiera omówienie wybranych sposób zmniejszania bezrobocia oraz innych napięć na rynku pracy. Szczególną uwagę zwraca autor na te z nich, których praktyczna realizacja mogłaby przyczynić się do poprawy sytuacji na tarnowskim rynku pracy. Prezentuje aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu, wskazuje na znaczenie wykształcenia i doskonalenie kwalifikacji w zdobywaniu pracy, przedsiębiorczość...
Autorka omówiła psychologiczne konsekwencje pozostawania bez pracy oraz zanalizowała bezrobocie wśród młodzieży w latach 1993-1997 w województwie tarnowskim. Przedstawiła inicjatywy przeciwdziałania bezrobociu prowadzone przez Rejonowy Urząd Pracy w Tarnowie wspólnie z Tarnowskim Ośrodkiem Pomocy Psychologicznej.
W artykule przedstawiono wybrane kwestie przemian lokalnych rynków pracy w okresie transformacji gospodarki w latach 1990-1996 na przykładzie województwa (regionu) tarnowskiego na tle rynku pracy w Polsce. W analizie rynku pracy uwzględniono m.in.: stan aktywności ekonomicznej ludności, zasoby pracy, poziom zatrudnienia i bezrobocia, skutki bezrobocia, przeciwdziałanie i sposoby jego zwalczania, racjonalizację...
W opracowaniu podjęto próbę wskazania dotychczasowych etapów rozwoju systemów zarządzania przedsiębiorstwami i przedstawienia charakterystyki nowego etapu - interfuzji. Interfuzję uznaje się za alternatywę marketingu, choć nie brakuje obrońców marketingowego sposobu zarządzania jako najbardziej skutecznego na współczesnym rynku. Nie rozstrzygając zasadności wyodrębnienia interfuzji jako nowej filozofii...
Artykuł zawiera analizę sektora bankowego w kontekście wyznaczania strategii konkurowania. Autorka nakreśla przesłanki decyzyjne strategii konkurowania. Omówione czynniki stanowią układ podstawowych uwarunkowań wyboru strategii konkurowania, wynikających z przewag konkurencyjnych. Następnie analizuje ofertę polskich usług bankowych na tle konkurencji banków zagranicznych oraz konkurencję cenową między...
Artykuł zawiera rozważania dotyczące roli pośredników w procesie sprzedaży ubezpieczeń. Kwestia pośrednictwa w działalności ubezpieczeniowej została uregulowana w Ustawie o działalności ubezpieczeniowej z dnia 28 lipca 1990 roku. W ustawie tej dopuszczono do działalności trzy grupy pośredników: agentów ubezpieczeniowych, brokerów ubezpieczeniowych i brokerów reasekuracyjnych. Autorka charakteryzuje...
Artykuł analizuje innowacje jako strategię wprowadzania nowego produktu. Autorka charakteryzuje branżę chemii gospodarczej w Polsce. Proces rozwoju nowego produktu i jego wprowadzania na rynek przedstawia na przykładzie proszku do prania Perła.
Artykuł dotyczy problematyki sprzedaży bezpośredniej jako kanału dystrybucji produktów rolniczych. Sprzedaż bezpośrednia stwarza warunki do "przywiązania" odbiorcy do rolnika i jego gospodarstwa. Z punktu widzenia rolnika jej wartość polega przede wszystkim na eliminacji ogniwa pośredniego na drodze zbytu, prowadząc do obniżki kosztów i zwiększenia atrakcyjności oferty cenowej oraz do wzbogacenia...
Artykuł analizuje wykorzystanie Internetu przez polskie przedsiębiorstwa dla celów komunikacji marketingowej. Internet posiada cały zestaw narzędzi, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez firmy. Z punktu widzenia komunikacji największe znaczenie mają: poczta elektroniczna (e-mail) i system World Wide Web (WWW). Poczta elektroniczna używana jest przede wszystkim do komunikacji z klientami...
W pierwszej części artykułu omówiono aspekty teoretyczne marketingu bezpośredniego. W części drugiej przedstawiono rozwój marketingu bezpośredniego na przykładzie korporacji Amway oraz działalność spółki Amway Polska.
Artykuł poświęcono wybranym aspektom wzajemnego przenikania się teorii marketingu oraz ważniejszych dziedzin teorii zarządzania. Szczególną uwagę zwrócono na koncepcję zarządzania marketingowego, problematykę dopasowywania jakości produktu do wymagań klienta (Quality Function Deployment), ideę marketingu wewnętrznego oraz kwestie logistyki marketingowej.
W artykule skoncentrowano rozważania na roli i znaczeniu metod i technik badań marketingowych dla przedsiębiorstw przemysłowych. Omówiono rolę badań marketingowych. Następnie nakreślono poszczególne etapy projektowania badań marketingowych: cykl badania, dobór reprezentantów i formy pomiaru, klasyfikacja instrumentów pomiarowych, metody analizy danych oraz prezentacja wyników badań. Na zakończenie...
Artykuł poświęcono przedstawieniu wyników badań porównawczych nad strategiami marketingowymi stosowanymi przez polskie przedsiębiorstwa (100 procent kapitału rodzimego) i przedsiębiorstwa z udziałem kapitału zagranicznego. Wyróżniono cztery podstawowe obszary problemów i odpowiadające im komponenty całościowej strategii marketingowej firmy: strategia kształtowania pola rynkowego, strategia nakierowana...
Artykuł przedstawia syntetyczne ujęcie kształtowania koncepcji produktu w fazie wprowadzania na rynek na przykładzie branży budowlanej. Analiza sporządzona została na potrzeby przedsiębiorstwa handlowo-usługowego działającego w branży budowlanej, a dotyczy nowego technologicznego rozwiązania w procesie uszczelniania przed penetracją wody (powłoki hydroizolacyjne).
Artykuł zawiera rozważania na temat aliansu strategicznego i konkurencji. W szczególności autorka omawia: podstawowe określenia i relacje aliansu, typy i formy aliansów, przyczyny zawierania aliansów, polskie alianse strategiczne oraz konsekwencje działania aliansów firm polskich z partnerem zagranicznym.
Set the date range to filter the displayed results. You can set a starting date, ending date or both. You can enter the dates manually or choose them from the calendar.